Jeg var en tur til fastlegen i dag..

Forrige gang jeg var til legen, da jeg hadde forstuet foten, spurte jeg om hun samtidig kunne fornye blodtrykkspilleresepten min. Nei, det kunne jeg ikke, for jeg hadde jo kommet på en akutt-time. Da er det ikke tid til å skrive resepter! Dessuten mente hun det var på tide å ta en kontroll på blodtrykket mitt. Hadde resepten gått ut var det et år siden siste kontroll. Selvfølgelig er det betryggende å få vite at hun følger meg såpass opp! 

Så da var jeg tilbake i dag på avtalt tid. Det tok litt tid forrige gang å finne den tiden, for egentlig ville sekretæren sette opp en time om to måneder! Men jeg sa at det ville ikke gå an siden jeg ville bli pilleløs.. Hun spurte meg om når det var, men jeg hadde ikke tatt pilleopptelling før jeg gikk til kontroll for forstuet fot. Rart, hva? 😉

Så satt jeg da der, fem eller ti minutter før tiden, i beste arbeidstid, både for meg og fastlegen.. Det var masse liv på venterommet, rent for mange til at jeg skulle komme inn til riktig tid. Jeg ser legen haste forbi meg og kalle inn en annen som satt like i nærheten av meg. OK, hun er litt etter tiden. Jeg ser rundt meg igjen og smiler til en liten jente som nettopp har begynt å gå. Hun stabbet rundt og var så søt. Jeg tenker på barnebarn som bor alt for langt unna.. På motsatt side sitter en tenåring med sin far. Fremdeles er det mote med store hull i jeansen, hvis du lurer.. det var rart at den buksa hang på!

Ennå en slipper inn før meg. Nå har det gått 30 minutter over avtalt tid med meg. Tanken slår meg; har ikke legen et akademisk kvarter? Er det greit at kunder skal bli sittende i over en halv time over tiden? Jeg har en arbeidstid, hade jeg visst dette kunne jeg enten ha kommet en halv time senere, eller til og med tilby meg å komme tilbake en annen dag?

Etter 45 minutter ettr min tid ser legen mot meg og smiler; “velkommen inn!” Jeg reiser meg og sier spontant; “kanskje skulle jeg ha kommet tilbake en dag du har bedre tid til meg?” Hun ser overrasket på meg og sier; “nei, da, når har jeg tid til deg!” Som om det er en selvfølge at jeg har mer tid.. Kontroll på blodtrykket, trykket mitt er selv om jeg har sittet og ventet ikke på hviletrykk!

Jeg tar meg inn og sier “jeg tenkte bare jeg skulle hjelpe deg, jeg ser du har det så travelt..”

– det blir hengende i lufta den siste kommentaren min..

Er det så at legene legger opp til en hverdag der kundene skal bli sittende og vente? Er ikke dette et tema som burde tas opp generelt mellom leger, for sjelden hører man at kundene kommer inn til tiden…

 
 
 
 
avatar

About carpediem

Jeg er en kvinne i et lykkelig forhold, mor til tre, mormor til tre.. :) Sykepleier, hobbyfotograf og livsnyter!
This entry was posted in helse, tanker and tagged , , . Bookmark the permalink.

40 Responses to Jeg var en tur til fastlegen i dag..

  1. avatar Hilde says:

    Som du beskriver situasjonen om ventetid så er det nøyaktig likt hos min fastlege. Jeg beregner nå en time, glatt. Og da er minst 45 minutter gått til venting. Rart, for jeg /vi skynder oss da når vi er der inne selv…så hva er det som gjør at de alltid ligger etter skjemaet?

    Jeg har en grundig og god fastlege, men noe er galt med tidsskjemaet, det er helt klart .
    😉
    Å si at du må komme tilbake for ny resept og blodtrykksmåling, i stedet for å ta det når du alt er der, nei det hadde ikke min fastlege forlangt. Han hadde nok tatt det der og da.





  2. avatar Dag Eigil says:

    Helt vanlig med ventetid. Man ankommer venteværelset i god tid før timeavtalen og vel så det, og melder sin ankomst i luken. Og så blir det venting. Lenge. Pleier gjerne å sørge for at vi har plenty med tid ved disse anledningene. Eller gjerne få legetime en dag med lite eller ingen undervisning. Tror nok legene og assistentene stresser i vei, de også. Nei det skal ikke være lett…





  3. Lisens Lisens says:

    Du har helt rett.
    Noen ganger må en vente over en time fortalte min svigerinne meg, men på den annen side sa hun så tok legen den tiden det trengte til å få gjort det hun kom for, ikke som du sier (som jeg har opplevd uten at det var akutt time) at her tar vi EN ting ad gangen.
    Vær så god bestill ny time.
    Som du har sett annet sted har jeg endelig byttet fast lege og er spent på hvordan både han og vente tiden er og om jeg bare kan ta EN bekymring om gangen.
    Håper BT var “sånn noenlunde”





  4. avatar jadajada says:

    hei der….

    jeg hadde en gang en glimrende fastlege. Han beklaget et gang og fortalte meg at mange pasienter bare hadde fastlegen sin å prate med. han kunne jo ikke bare kaste ut mennesker når kjøkkenuret ringte. jeg sa meg enig. siden det har jeg alltid respektert at en fastlege kan være forsinket.





    • avatar carpediem says:

      javisst vet jeg at pasienter misbruker leger på denne måten. Jeg er selv sykepleier og vet om legenes hverdager. Så får de sette av dobbelt tid til dem og ta tilsvarende betalt for tiden de bruker!

      Jeg er bare kjempelei av å sitte på legekontor i det uendelige… ødela arbeidsdagen min!





      • avatar jadajada says:

        slikt kan man aldri vite på forhånd, carpe…..’





        • avatar carpediem says:

          jovisst kan de det. Selvfølgelig er det de samme som trenger mer tid!





          • avatar jadajada says:

            nå var dette bare et eksempel fra min side.. det kan vel finnes mange andre som også trenger mer enn tilmålt tid av forskjellige grunner – det kan legen umulig vite på forhånd…. hva dersom en lege får en hastesak … eller noen trenger bare 5-8 min ekstra -hva gjør da legen i den tiden som gjenstår av den ekstratimen…men det er nå min mening…





            • avatar carpediem says:

              det kan skje akutte ting.. men hun har en turnuslege som skal ta unna på de akutte, eller en annen kollega. Jeg er hos fastlegen min som bare har listepasienter den dagen?
              Nei, du.. ok, hun skal være tilgjengelig for turnuslegen, men det tar vel ikke 45 minutter i løpet av noen formiddagstimer??





  5. avatar fiaflyfly says:

    Er desverre mange som kjenner igjen den situasjonen. Også jeg. Egentlig litt småarrogant ettersom de på dette viset faktisk viser at deres tid er mer verd enn min… for jeg venter jo bare… Liker ikke…
    Men god bedring :-)

    -fia





  6. Effjusikay Effjusikay says:

    Jeg er heldig. Med legen min. Veldig.





  7. avatar jadajada says:

    carpediem: @11411:

    ok.. da lager vi opprør mot alle fastleger som ikke holder tiden på minuttet –
    vi står på krava – stiller klokken – forlater venteværelset og nekter å betale….





    • avatar carpediem says:

      Nei, jeg skriver ikke det. Men noe med 15 minutter – eller 20 minutter – som legen min har satt av til meg.. hvis jeg ikke kommer inn i løpet av den tiden, da kan jeg velge om jeg tar i mot “timen” etter, eller så kan jeg velge å gå til luken å få bestilt ny tid. På den måten letter jeg “trykket” for fastlegen. Synes dette er en genial idé, jeg!

      1





  8. avatar Breiflabben says:

    Er litt enig med JayJay lenger opp her. Ikke hans siste kommentar :-)
    Det er viktig at fastlegen tar seg tid til kommunikasjon.
    Jeg åpnet øynene til fastlegen min for fire år siden ved å sende ham et brev som jeg ba han lese nøye. Etter det har han sett på meg med et helt annet syn. Tror faktisk jeg fikk han til å reagere litt.





    • avatar jadajada says:

      hei T…
      min siste var i høyeste grad ikke alvorlig ment :)





      • avatar Breiflabben says:

        Jeg regnet heller ikke med det :-)





        • avatar carpediem says:

          Legene setter opp max 20 minutter på hver konsultasjon. Egentlig mindre, for han skal ha tre personer inn og ut av kontoret i løpet av en time pluss at han skal ha tid til å skrive i etterkant at du har vært der.. Hvis han skal ha god tid til kommunikasjon må han redusere med en person i timen.. det betyr mye i forhold til tilskudd og lønn, det! Kun unntaksvis bryter legene denne tommelfingerregelen. Så flott at du fikk opp øynene hans, Breiflabben! :)





          • avatar jadajada says:

            min erfaring er at ingen må gå uten å komme inn til legen sin – uansett hvor forsinket de er.
            A.. mener du da at legen skal vite på forhånd hvor lang tid enhver pasient skal ta – og kaste de ut – ev skal andre pasienter måtte finne seg i å vente – eller skal man som pasient – som du sier – forlate timen for å ‘hjelpe’ legen. da bør du i såfall betale – da det eneste du hjelper med er tid.

            men det er nå min mening.





            • avatar carpediem says:

              Legen bør vite av besøkets art om det kommer til å ta 20, 30 eller 40 minutter, ja. De bør ha såpass peiling på hva pasienten kommer for at de kan anta hvor mye av arbeidstiden de trenger å sette av. Legen min er superflink til å avspise meg med mindre enn de 20 minuttene jeg skulle ha… Nei, de skal ikke ta betalt når de har brukt opp 45 av mine minutter.





  9. naturglede naturglede says:

    Ikke lett det der. Jeg var hos min nye fastlege før sommeren og kom inn til rett tid. Det var nesten litt rart det også, man er jo så vant til å vente og vente. Blir spennende om det samme skjer neste gang?
    Håper benet ditt er fint igjen og at du holder “koken” lenge nå! 😀





    • avatar carpediem says:

      Jeg tror det er best å være førstemann inn om morgenen.. da blir det minst forsinkelser! 😆

      Benet/foten.. går bra nå, uten noen støtte. Men den er ikke helt seg selv ennå med lite fleksibilitet i leddet.. prøver å strekke og bøye men det gjør vondt.. :( Om en måneds tid har jeg glemt hele opplevelsen fra i sommer og det er over, vil jeg tro..





  10. avatar jadajada says:

    carpediem: @11426:

    da håper jeg du opplyser alle fastleger om dette – slik at vi alle heretter kan komme inn til riktig tid. :)





    • avatar carpediem says:

      heldigvis har jeg nå bare en fastlege, da… ja, jeg har planer om å informere henne om dette. Vurderer i tillegg sterkt å bytte til ny lege!





  11. avatar argus37 says:

    Nja, det er jo forskjell på fastleger som på andre mennesker?

    Jeg har brukt den samme fastlegen i 30 år og naturlig nok har han etter hvert fått en utvidet kjennskap til både mine sykdommer og alt annet jeg bedriver. Han er dessuten fastlege for kona og en rekke andre familiemedlemmer. Å gå til fastlegen blir litt som å hilse på en i slekta . . .

    Det blir snakket like mye om andre ting som om sykdom. Og det er faktisk legen som tar det initiativet. Kall det gjerne ‘familieterapi’ :-) , men med en slik behandlingsform for alle, så vil hans dag ta lengre tid enn hos ‘den profesjonelle legen’.

    For det første starter han ALDRI arbeidsdagen presis! (Det ligger mye der) Han kommer konsekvent 45-50 minutter for sent hver eneste morgen og begynner sine konsultasjoner med et akkumulert handikapp på 50 minutter! Ingen kommer inn til avtalt tid – ever! På det verste har jeg sittet 1time og 45 minutter over tiden.

    Tvers over gangen arbeider en annen lege. Alle vi som sitter på det felles venterommet ser at hans pasienter kommer inn til avtalt tid pluss/minus 3 minutter
    Sånn har det vært i årevis. Også når vi en sjelden gang (ferietid) havner på gal side av gangen. Resepekt for andre menneskers tid er viktig. Og ren høflighet!

    Fritt sykehusvalg er viktig, men – vi kan også velge vår fastlege!





    • avatar carpediem says:

      Andre profesjoner kan ikke jobbe som det der. Vi har ALT for stor respekt for denne yrkesgruppen! Fordi de har “livet vårt mellom hendene” skal de liksom kunne være så arrogante i forhold til kundenes tid?? Vi kan respektere og like dem så godt som bare det, men det er dette med holdningen de har til oss som jeg reagerer på!

      Det hjelper ikke for meg å bytte lege, jeg finner sikkert en som også ikke får til dette!





      • avatar argus37 says:

        Nja, det er jo lov å foreta litt research?
        Vi har altså Johansen på Spikkestad legesenter. Praktisk talt aldri forsinkelser ut over 3 minutter!
        Men – så bruker du sannsynligvis dobbelt så mye tid på kjøring til/fra? Men jeg er sikker på at det finnes reletivt presise leger i Oslo også. Det har jo mest med arbeidsrutiner å gjøre.





        • avatar carpediem says:

          jeg synes det er litt langt å dra til Spikkestad! 😆 men .. sammenlignet med 45 minutters ventetid kan det kanskje likevel lønne seg.. vi møtes på venterommet, Argus! 😉





          • avatar argus37 says:

            Nja, da bør du være kronisk syk for jeg er ikke innom der mer en en times tid kanskje hvert 2ndre år. Må jo fornye førerkortet med en ‘friskmelding’ regelmessig nå¨.

            1





  12. avatar Lilleyam says:

    Litt kan jeg synes at det er greit å vente for det er jo mennesker det er snakk om her, men om det er noe som gjentar seg så synes jeg det vitner om lite respekt for både pasienter og seg selv. Nå er jeg heldigvis ikke så ofte til legen, så jeg har glemt fra gang til gang om jeg ventet lenge sist jeg var der :)





  13. avatar Tamina says:

    Hørte et lite hjertesukk fra en lege, noe som kanskje kan belyse noen forsinkelser. Han fortalte at noen ganger opplever han at pasientene forteller i øst og i vest om forkjølelsen sin, og at de er så trøtte og slitne, og akkurat idet de er på farten og skal avslutte så slenger de fram en setning om at “det er så himla mye blod i avføringen min”. Da kan han ikke avslutte timen og si at du må bestille ny time. Og vips der raste de minuttene avsted.
    En annen ting er akuttimene som legen putter innimellom, noen ganger tar de nok mer tid enn han visste om på forhånd.
    Men ja, jeg ergrer meg også over tapt tid, … men det hjelper fint lite.
    Kanskje like greit å bruke minuttene til å lese “Se&Hør”.
    :-)





    • avatar carpediem says:

      jeg ser og skjønner at det kan gå sånn for legen, og vanligvis har jeg tålmodighet så det holder. Den dagen hadde jeg mye på jobb som jeg bare måtte legge til side, det var sikkert en grunn til at jeg følte at tiden min også er verdifull.. Hadde jeg kunnet kansellere timen, kunnet jeg ha kommet tilbake en dag der vi begge hadde hatt bedre tid.. jeg gir meg ikke på det!!





Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *