Europaturen; Asolo, perlen i Treviso, Italia

Her kommer neste perle på den store Europa-turen vår i sommer. Samme dag som vi kjørte fra Bassano Del Grappa, kjørte vi opp mot Asolo, ennå en by som vi var blitt anbefalt å dra innom på turen vår. Wikipedia kaller byen perlen i Treviso, og vi er enige i dette valget. Byen ligger vakkert rundt en borg som ligger på toppen, og denne byen er også en samling vakre gamle hus med unik byggestil..

Byen ble kjent i forrige århundre pga Freya Stark, en britisk utforsker og forfatter, med slekt i Italia, slo seg ned i denne byen. Det sies at hun trakk seg tilbake dit når hun trengte å komme bort fra kjendislivet. Her levde hun sammen med en yngre elsker, og hun bygget opp et hjem som senere ble omgjort til et museum. Museet er omgitt av en fantastisk blomsterhage som jeg har tatt bilde av lenger ned i innlegget.

Det er midsommers, sola står høyt, og i denne byen er det kjøreforbud.. så vi har parkert bilen utenfor byen, derfor ble vi litt overrasket over å se disse bilene inne i byen.. Mest sannsynlig er det fastboende eller noen turister uten folkeskikk som har kjørt inn og parkert her…

Vi går videre, og leter etter et sted hvor vi kan både slukke tørst og spise lunsj, for det gikk mot den tiden av dagen.. Kirketårn finner jeg over alt, og jeg har fortalt at jeg samler på slike, ikke sant? :)

Fotomotiv finner jeg overalt, som vanlig..

Her! Her er det mat å få, og det frister! Det er mange steder å sette seg ned, men enten er det ned en trapp, inn i en mørk skygge eller inn i et støvete lokale.. vi vil ha det hyggelig når vi først setter oss ned, og nå følte vi at vi hadde funnet vår plass. 😀

Og maten smaker! :) Et stort glass italiensk øl og denne tallerkenen.. mmm! Absolutt et av de beste måltidene på turen! Vi kjøper også hver vår vannflaske før vi reiser oss opp og går videre. Vi forteller at vi er på vei til toppen til verten, han ønsket oss lykke til, for temperaturen var langt over 40 grader. Vi lurer jo lit selv også, om vi får dette til……

Veien videre er godt merket, og turen vår oppover går først gjennom trange smug.. snart går veien over til å bli trapp..

Jeg henger litt etter, men dere vet jo hvorfor.. jeg skulle jo ta bilde av den døren to bilder opp! 😆

Nå begynner vi å få utsikt.. her ser vi innover mot fjellene.. og det er bare vakkert! :)

Trappen jeg har gått.. og det er godt å se at jeg har kommet et stykke oppover! :) Små slurk av vannflasken, den må holde helt opp til toppen!

Trøya er det mest fristende å dra av, men vi får prøve å beholde dyden, vi voksne.. 😉
Se! Vi er snart oppe! Borgmuren synes øverst der i trappen!

Jippi! Dagens mål er nådd, toppen av Asolo! :)  😆 Og selvfølgelig; Borgen er stengt.. :( Vi kom enten på feil dag eller for sent opp…..

Heldigvis går turen nedover lettere, jeg må bare passe på hvor jeg trår, for jeg har dårlig erfaring fra tidligere ferier at jeg tråkker feil og vrikker/forstuer den ene foten. Men det går bra, denne gangen ble det ingen uhell!

Her er litt av Freya Stark’s blomsterhage.. den var fantastisk!

Dette “nissetreet”  bukker og ønsker oss velkommen tilbake igjen.. tror jeg..

avatar

About carpediem

Jeg er en kvinne i et lykkelig forhold, mor til tre, mormor til tre.. :) Sykepleier, hobbyfotograf og livsnyter!
This entry was posted in carpe diem, ferie, foto, glede, minner, sommer, tur and tagged , , , . Bookmark the permalink.

22 Responses to Europaturen; Asolo, perlen i Treviso, Italia

1. avatar artemisia says:

Flott tur og flotte bilder. Fikk smak av Italia nå, savner…landet mitt..:)

2. avatar Ragnhild says:

Trivelige bilder. Viktig å ha nok vann i varmen, ja. :0)

Italia er også et av mine yndlingsland, og jeg liker alltid å komme tilbake dit.

Bare så synd at de er i den dype krisen nå. Hver dag er like spennende og skemmende.

Vi må krysse fingrene og håpe at Italia ikke går konkurs, at landet på en eller annen måte får hjelp slik at de klarer å betjene den skyhøye gjelden og komme seg på fote.
    Når Silvio Berlusconi, (som de fleste italienere nå skammer seg over) endelig går av, vil forhåpentligvis markedet bli mindre nervøst, og italienerne kan få den krisehjelp som de er helt avhengige av.

• avatar carpediem says:

vi ber alle for at Italia kommer seg gjennom denne krisen uten at økonomien deres kollapser.. vi ønsker dem alle lykke til i denne perioden etter at Berlusconi har trukket seg.
      vi må snart nedover igjen, Ragnhild!

3. avatar LeylaM says:

Tusen takk for turen :) Mange nydelige bilder og jeg hang meg opp i bilde nr. 4, 9, 10 og det siste, virkelig flotte var de!

Ha det fint resten av uken carpe :)

4. ertaberta2 ertaberta2 says:

Så koselig å lese og se bilder fra reisene dine. :)
    Jeg bare elsker det. Nydelig landskap og byggninger.
    Flotte bilder…Til å bli glad av.. :)
    Jeg er ikke så ofte på blogg, da det er sååå mye å gjøre, rydde opp i.
    Men bildene dine fikk meg til å logge inn..
    Tusen takk.. En fin uke ønskes deg. :)
    Go-Klemm

Så hyggelig, EB! :)
      Koslig at du liker deg på bloggen min og med bildene mine.. jeg liker også å dele! 😆
      lover at flere kommer snart….

Helgeklem til deg, og lykke til med alle prosjekter!

5. avatar Jorunn says:

Lang og bratt trapp i 40 gr varme :-) Synd at borgen var stengt når dere kom opp, men mange fine bilder allikevel :-)
    Tusen takk for turen :-)

• avatar carpediem says:

det var varmt, skal jeg si deg! Jeg synes servitøren på restauranten vi kjøpte vannflasken hos kunne ha ymtet om det før vi vandret av gårde..
      Hyggelig at du ble med!

• avatar Jorunn says:

Synes det var litt rart at han ikke sa noe ja, men han regnet vel med at dere viste det, men ønsket en tur til toppen allikevel :-)

• avatar carpediem says:

han må ha visst.. han kunne ha sagt fra og sagt at vi ikke nødvendigvis trengte å gå til toppen, bare få med oss utsikten, på en måte.. Men utsikten var utsøkt der på toppen, da! 😀

6. avatar Krokoline says:

Den trappa fikk jeg lyst til å gå opp!

Men jeg skal huske å sjekke åpningstidene først 😉

• avatar carpediem says:

den trappa har du sjansen til å bestige en eller annen dag, Kroko! Ja, husk å sjekke åpningstiden, det er mange trappetrinn til toppen!

7. avatar Rajo says:

Det er i grunnen rart Carpe at du ikke har klart å knipse bilde av blindpassasjeren din. :-)
    For også her var jeg med og koste meg på turen. :-)

8. avatar Jorunn says:

@carpediem:

Det er nok den fine turen opp trappa og utsikten han tenkte på :-)
    Han har vel gått der så mange ganger sjøl at han ikke tenker på at det er slitsomt for andre :-)